Besök hos Stockholm Brewing

Cecilia Hansson
- mån, 2019-04-01 23:25

I mars besökte stockholmarna Stockholm Brewing ute i Frihamnen. Mitt ute bland alla hamnmagasin och lagerlokaler ligger bryggeriet som delar lokal med restauranten Farm. Där klev vi in i en ljus och fräsch restaurantlokal. Ett långbord stod redan dukat invid ett stort fönster med utsikt in mot bryggeriet. Besöket inleddes med en förevisning av bryggeriet under ledning av Emil. Smuttande på varsitt glas av husölet Dry Hopped Helles lotsades vi in mellan lagringskärl och maltsäckar.

Stockholm Brewing började som ett blygsamt hembryggeri. Därefter blev det en kort vistelse på Grev Turegatan och en något längre vistelse mitt på Södermalm (där man till och med blev först i Sverige med att få provsmakningstillstånd på sitt bryggeri) till att nu tillsammans med restauranten Farm ha flytttat in i en större lokal på runt tusen kvadratmeter i Magasin 3 ute i Frihamnen. Magasin 3 ligger bortanför Gärdet i en nordostända av Stockholm. Det känns lite avsides och ödsligt just nu men inom några år kommer det att finnas en helt ny stadsdel här med fullt av invånare som kan vara sugna på bra öl.

Bryggverket är delvis detsamma som på Södermalm men man har utökat med fyra nya jästankar. Två batcher per dag blir det. För två år sedan kunde man brygga 200 000 liter per år. I år räknar man med att brygga det dubbla. Lokalen är också tillräckligt stor för eventuell framtida utbyggnad av verksamheten. I ett eget rum finns ett helt gäng små ekfat som tidigare använts till vin. De ska fyllas med suröl och solera (solera är en blandning av öl av olika åldrar. Då och då tappas tunnorna på en del av innehållet och fylls sedan på med ny öl som får lagras tillsammans med tidigare årgångar). De första faten köptes redan för fyra år sedan.

Buteljeringslinan klarar 6000 flaskor per dag, men mycket av den färdiga ölen tappas i engångskegs av plast. 80 procent av ölen går till restauranten, 10 procent till Systembolaget och 10 procent till utlandet. Alla ölen är ekologiska. Man har ett tätt samarbete med Karshamra Mat & Trädgård i söderort som levererar mycket av maten till restauranten och ingredienserna till ölen.

Tillbaka i restauranten bänkade vi oss vid långbordet för en provning av fyra Stockholm Brewing-öl. Först ut var en Saison d’être, 5, 5 %, en saison i belgisk stil med sötma, en aning syrlighet och mandelmassa i doften och söt smak. Knappast någon beska. En välbalanserad öl.

Därpå följde Grand Épeautre, 5,5 %, som är en sambrygd med belgiska brasserie de la Senne. Det är en saison med 30 % dinkel. Doften var söt och fruktig medan smaken var mer besk men även med lite sötma.

Den tredje ölen hette Almost Famous, 6 % – en torrhumlad brut ipa som doftade ananas och citrus. Och den fjärde och sista ölen blev New Jersey Sour, 4,4 %, en suröl med doft av blött knäckebröd och smak av apelsin med viss eftersmak av knäckebröd. Den är bryggd med blodapelsin och hibiscus.

Efter provningen bjöds vi på god mat och mera öl från baren för den som ville. Det var ett mycket lyckat besök med bra öl, god mat och bra service. Synd bara att de enbart har kortbetalning.

Cecilia Hansson